Tim za zaštitu dece i učenika od nasilja
Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Nasilje je svaki oblik jedanput učinjenog ili ponovljenog, verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje za posledicu ima stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva osobe.
Vrste nasilja:
1. Emocionalno/psihičko nasilje – ugrožavanje psihičkog i emocionalnog zdravlja
2. Fizičko nasilje – stvarno ili potencijalno telesno povređivanje
3. Elektronsko nasilje – zloupotreba informacionih tehnologija
4. Seksualno nasilje – uključivanje u neželjenu seksualnu aktivnost
5. Socijalno nasilje – isključivanje iz grupe
Škola svake godine formira Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i na taj način obezbeđuje kontinuitet u planiranju, realizaciji i vrednovanju aktivnosti na prevenciji nasilja. Tim planira, organizuje i upravlja preventivnim aktivnostima u saradnji sa zaposlenima u ustanovi, roditeljima/drugim zakonskim zastupnicima, decom/učenicima i lokalnom zajednicom. Dobro osmišljene i sveobuhvatne preventivne aktivnosti, zasnovane na principu uključenosti svih, smanjuju potrebu za interventnim aktivnostima.
PREVENCIJA
– Upoznavanje sa pravnom regulativom;
– Usklađivanje postojećih podzakonskih akata ustanove;
-Izrada Programa za zaštitu od nasilja (preventivne i interventne aktivnosti);
– Definisanje uloga i odgovornosti u primeni procedura i postupaka;
– Razvijanje i negovanje bogatstva različitosti i kulture ponašanja u okviru vaspitno-obrazovnih aktivnosti;
– Organizovanje obuka za nenasilnu komunikaciju i konstruktivno rešavanje konflikata;
– Organizovanje tribina, izložbi i tsl. o bezbednosti i zaštiti od nasilja;
– Definisanje pravila ponašanja i posledica kršenja pravila;
– Razvijanje veština efikasnog reagovanja u situacijama nasilja;
– Umrežavanje svih ključnih nosilaca prevencije nasilja (Savet roditelja, Školski odbor, Učenički parlament, Nastavničko veće).
INTERVENCIJA
– Usklađena i dosledna primena utvrđenih postupaka i procedura u situacijama nasilja;
– Saradnja sa relevantnim službama;
– Kontinuirano evidentiranje slučajeva nasilja;
– Praćenje i vrednovanje vrsta i učestalosti nasilja putem istraživanja, zapažanja i provere;
– Podrška onima koja trpe nasilje;
– Rad sa učenicima koji vrše nasilje;
– Osnaživanje učenika koji su posmatrači nasilja za konstruktivno reagovanje;
– Savetodavni rad sa roditeljima/hraniteljima učenika.